18 oktober 2010

Två dagars rapport

Jag häner efter ser jag, inte bra! Vill ni ha flera inlägg på dag, eller hinner ni inte att läsa då? Vill ha synpunkter! Nytt är också att det nu finns en sökruta till höger där man kan söka efter särskilda inlägg på bloggen, exempel "slowfeeding". Alla inlägg som är taggade (handlar om) det ordet kommer upp, såvida jag inte glömt att tagga något.

Igår tömkörde jag hingsten på ridbanan. Det blev travbommar (5 styck i rad, ojämnt upphöjda på sidorna för extra svårighetsgrad) och som belöning lite galopp på stora fältet. En liten gul som gillade detta även om han inte var likamycket på hugget som förra gången.



Idag har jag inte hunnit träna Argus någonting, istället har jag fyllt på hötnät och vattenkar och letat reda på de hemmagjorda hönäten á la slowfeeding.
Visst blev de näten inte som jag hade planerat men de kan ändå göra nytta kom jag på idag! det lilla runda nätet är nog det roligaste när de andra är tömda, då det är maximalt ett kg hösilage som får plats och det dessutom stenhårt packat. Resultat: en foderboll som är svårtömd men rolig att leka med timme efter timme (hoppas jag!). Bollen hänger i samma träd som det ena nätet.

Sedan finns det här missbildade nätet också...

Det hängde jag bara upp en kort stund, men det är alldeles för enkelt att få ut fodret så det vara bara en kvart de fick ha det.
Ätställningen är inte ideal så här då hästar helst ska äta med huvudet lågt, men frukost och lunch ges fortfarande från marken. Snart, hoppas jag, kan vi även ställa in en halmbal i hage och dra in på högivorna.
Jag är ganska nöjd med Argus hull och energi nu, han får bara grovfoder, inte heller mineraler. De andra två är dock fortfarande lite runda...
Det jobbar vi bort snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar