29 oktober 2010

Vad gör ni i detta tråkiga väder?

Jag undrar lite vad ni gör för att sysselsätta er själva och kanske även hästen i denna höstrusk? Regn, lera, mörkret- inget av det lockar direkt att ge sig ut och träna hästen varje dag.
Hur håller ni motivationen uppe?
Jag hittade nämligen en "ny" grej, spara ut pälsen på fjordhästen, fota den (när han är ren och det är ljust) i finaste vinterskrud så småningom för att sedan se vilken skillnad det blir på våren nästa år när pälsen är väck! Lite "fula ankungen" sådär ;) Fast jag vet ju att jag har en snygg häst under all lera o päls, men det blir lättare att komma ihåg i dagsljus.

Jag undrar även vad som saknas i informationsväg när du vill veta mer om "din" hästras, alltså inte enbart fjordhäst utan alla raser. Hittar du all info du letar efter? Saknar du en viktig bit?
På fjordsidan har vi ju redan kommit fram till att det vore bra att kunna få med meriter på framförallt hingstarna för att kunna bestämma vad man ska betäcka med, men även annars kanske du har några önskemål? Skriv bara, jättenyfiken!

4 kommentarer:

  1. Jag vet sedan tidigare att jag har noll motivation i november och december. Delvis på grund utav mörkret, men det är också något annat som händer med mig under den tiden. I januari är det ju lika mörkt, ändå brukar jag vara full av energi då. Knepigt... Så jag ställer av mina hästar och låter de vara lediga (inte Hampus i år dock) och tilåter mig själv att göra andra saker. Mest titta på dvd-filmer. ;-)

    Något som förlängt min motivation i år är tävlingsterminen, en sådan enkel liten sak som att planera inför nästa år får mig att orka rida lite till i regnet/mörkret eftersom jag vet att målet finns där borta i fjärran.

    SvaraRadera
  2. Jag har ju sådan lyx att jag har ridhus så träningen fortsätter av Annie. Tanken är att hon ska kunna tävla redan i mars-april på Tyska Futurityt. Då måste hon hållas igång om hon ska klara det. Min syster och jag satsar på att få Annie till eliten inom reining. Visar hon minsta tendens till att bli less så ändrar vi planen, men just nu är futurityt vårt närmsta mål. Vi har ju så bra stallkamrater och ägare så vi brukar hålla humöret på topp genom att umgås mycket och julfesten ser vi alla fram emot. Vi brukar rida igenom Långås med hästarna utklädda och i år hoppas jag kunna följa med på Annie.

    SvaraRadera
  3. Jag kollar mkt i stamböcker när mörkret faller. Planera inför nästa säsong och försöker att hinna med det "roligaste" då håller man motivationen uppe./L-G

    SvaraRadera
  4. Tack för tippsen! Att lägga in vilan är utmärkt, det blir så för oss också nu, och jag kanske ska lägga mer fokus på skolan och låta hästen vara häst ett tag ;)

    SvaraRadera