21 oktober 2010

Gästbloggare Ellinor: Avel vs. tävling

Avel vs tävling

Låt oss vara ärliga. Avelsfolk behöver tävlingsfolk och vice versa. Utan tävlingsfolket försvinner marknadsföringen för fjordhästen och utan avelsfolket försvinner råmaterialet som tävlingsfolket behöver för att få fram en tävlingshäst.

Efter Vetlanda hörde jag besvikna röster om att ingen hingst var tillräckligt högställd, med lång välansatt hals och tre bra gångarter. Helt enkelt att det inte fanns någon hingst för tävlingsfolk som vill avla. Som kontring kom kommentarer att fjordhästens typ är det allra viktigaste, vi får ine tappa typen i jakten på den lätta, känsliga tävlingshästen.

Många ponnyraser har gått igenom samma fas och de flesta har numera två vitt skilda typer inom samma ras, även om extremfall åt det lågställda grövre hållet och det högställda lätta sällan förekommer. De olika graderna av typ ryms i samma ras och tillåts att samexistera utan att det ena anses bättre än det andra. Så vill jag ha det inom fjordrasen.

Vi får inte hamna i en situation när folk frågar "Jaha, vad är det där för korsning, fjordhäst och...?" när det handlar om renrasiga fjordhästar. Visst finns det okunniga personer som inte vet att fjordhästar i lagom hull och med muskler på de rätta ställena faktiskt inte ser ut som blacka ardennerhästar, men nu pratar jag om kunnigt folk som sett många fjordhästar tidigare. Typen får aldrig tappas, det skall alltid vara säkert att det är en renrasig fjordhäst som står framför oss.

De senaste åren i Vetlanda (ja, jag har inte varit med särskilt länge, så jag kan inte uttala mig om tidigare år) har domarna premierat vitt skilda typer av fjordhingstar. Både de lättare och de maffigare har blivit godkända, lågställda och högställda. Ett par gånger har jag hört oro över väldigt spensliga tvåårshingstar, men när dessa kommit tillbaka som fyraåringar har de fyllt ut kostymen lite mer och blivit maffigare. Det är lätt att glömma, när man ser en stor ring med tvååringar, att de har lång väg kvar tills de är färdigväxta. Några utav dem måste få vara lite rangliga, annars blir de för grova som vuxna. Jag vill ha både och! Jag vill inte behöva stå där med mitt sto och inte hitta en matchande hingst, oavsett om hon är lättt eller grov i typen och oavsett vad mitt personliga avelsmål är.

Jag är övertygad om att några få personer som väljer att avla på en väldigt högställd, ridponnylik fjordhäst inte kommer att förstöra rasen, inte heller de som föredrar grövre lågställda fjordhästar som arbetshäst. Så länge majoriteten avlar på typ spelar det ingen roll med några ston hit eller dit som lämnar otypiska föl. Om de hästarna dessutom blir bra marknadsförare för rasen så bidrar de så mycket mer till fjordhästens bästa, än om deras ägare istället köper ridponny eller nordsvensk.

Jag har hittills aldrig hört en uppfödare uttala sig negativt om tävlingssidan. Snarare är det beklagande toner, att just denna uppfödare inte fått ut sina avkommor/hingstar på tävlingsbanan, än något direkt motstånd mot tävlingar. Verkligheten för de flesta utav oss är tidsbrist, och då får man prioritera det man tycker är roligast och det man är bäst på. Att en viss hingst inte är tävlad behöver inte alls bero på att den har dåligt temperament/hållbarhet/ridbarhet utan på att ägaren varken är intresserad eller tillräckligt kunnig för att tävla. Visst kan man låna ut hingsten, men handen på hjärtat, hur många utav oss litar egentligen på att någon annan tar hand om just min häst på rätt sätt?

Men tävlingssidan måste definitivt lyftas mer i avelssammanhangen och ett steg i rätt riktning skulle vara att lista tävlingsmeriter i hingstkatalogen. Jag har en dröm om en hemsida med alla godkända fjordhingstar, med fakta både kring bedömningar ppremiering, tävlingsresultat och avkommors resultat. För visst är det ofta så att den unga, snygga hingsten väljs ut just på stam och skönhet, den något äldre för sin bevisade användbarhet och den gamla hingsten för att han lämnat så oerhört bra avkommor.

Därför kommer här ett upprop till alla intresserade. Vill ni ha mer information om hingstarna än vad som finns i hingstkatalogen? Vad för information vill ni ha? Hur vill ni att den presenteras?

Om jag hinner samla ihop tillräckligt med fakta till nästa vår, så kommer det bli någon typ av hingstpresentation på min blogg. Till dess får jag tacka för uppmärksamheten, ni som gillat de ni läst hittar mer på habina.blogg.se

3 kommentarer:

  1. Klok, som vanligt. Mkt bra resonemang!/L-G

    SvaraRadera
  2. Jag håller med om att det måste finnas variationer i rasen så att alla kan hitta det de söker! Ser fram emot att vi tar in prestationsmeriter i hingstkatalog eller hingsthemsida, hade nog varit uppskattat av många. Hälsningar
    Anna Mattsson

    SvaraRadera
  3. Håller med, hingstkatalogen för mig säger INGET jag vill ha med tävlingsmeriter och avkommans resultat. Har inget sto men jag som klassar mig som tävlingsfolk, med 3 valacker som alla tävlar/tävlat SM är jag mer intresserad av resultat än premierings och utställningsresultat. Men du har rätt man får INTE tappa typen, men lite luftigare gångarter uppskattas :P Men allt har ju med träning att göra.
    Emelie Johansson

    SvaraRadera