20 september 2010

Nej nej nej!

Fint att hitta annonser där det står under fjordhäst säljes "Han kan vara stark och envis i ridningen som dom flesta fjordingar". Nej, nej, nej!!
Eller "men dessa hästar (tänker kallblod, fjording, irish cob) är oftast lite svårare att rida än ridskolans snälla hästar" taget ur ett forum.
Eller "...köpte oss en liten D-ponny (143,5) inte alltför näpen men inte fjordinggrov".

Jag mår illa av dessa uttalanden! För det första är det inte många fjordhästar som är särskilt grova längre, för det andra så är en ouppfostrat häst just en ouppfostrat häst, fjord eller ej! Lär dig att utbilda din fjordhäst så blir den lika fin att rida som vilken annan häst som helst.
Det värsta är att uttalanden kommer från folk som påstår sig vara hästkunniga. Jag påstår då raka motsatsen! Grrr!

Fortsätter morra när jag går lägger mig nu...

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Oj, vad jag håller med dig, Janina! Har hört så mycket negativt om fjordingar sedan jag köpte min så du anar inte! Det är ungefär vad jag fick höra när jag köpte min första hund jack russel/tax-korsning. "Han kommer inte gå att fostra! Envis och skällig, två jobbiga raser blir dubbelt så jobbigt m.m..." Hela sitt liv var han en fantastisk liten hund, och duktigast av alla på lydnadskursen! (Oj, kan du ha han lös?! En TAX!?) Och Calita är en underbar liten tös, som jag älskar mer och mer för varje dag. Och hon är varken bufflig eller grov. Lika lydig som mina andra hästar. Och cool och stabil, inget skrämmer henne, hel och frisk och sund. En underbar tjej :-) Det är hur du fostrar dina djur som avgör hur de uppför sig - INGET annat! (Precis som med barn)
    Ha det gott,
    Annette

    SvaraRadera
  2. Det är skönt att jag inte är ensam om att tycka detta! Blir så trött så trött på att det sägs så här... Vad har missats i marknadsföringen av fjordhästen? Finns det någon marknadsföring??

    SvaraRadera
  3. Jag kan bara hålla med.
    Har läst liknande:
    Lite busig som fjordingar kan vara!
    Inte tungriden !
    Väldigt söt !
    Ingen kan tro att det är en fjording !

    Och så detta evinerliga uttaladet
    Vad duktig h*n är "för att vara fjording"

    Mottot borde vara "Bara för att det är en fjord"

    Carina

    SvaraRadera