Vad är PR, vad är marknadsföring egentligen?
Enligt wikipedia så är PR "Public relations, främjande åtgärder som syftar till att skapa gott rennomé (goodwill) för en person eller en organisation".
Enligt wikipedia så är marknadsföring "hur ett företag eller en organisation uppträder på en marknad, vilka som är målgruppen och hur man ska inrikta sig mot dessa samt hur "produkten" ska presenteras".
Nu är fjordhästen en produkt som behöver marknadsföras. Rätt sorts PR och reklam gör människor utanför den redan befintliga kundkretsen uppmärksam på "varan", och utökar målgruppen för att skapa en stabil marknad med en stabil omsättning av tillgångar. Tillgångar är i detta fall både människor med olika mått av kunskap, hästar och som vanligt, pengar.
En så kallad SWOTanalys hjälper till att hitta bl.a. styrkor och svagheter i en organisation (en förening) och ger en överskådlig bild över situationen.
Finns en utarbetad PR-/ marknadsföringsplan med SWOT-analys i fjordföreningen tro? jag är nyfiken och undrar, som vanligt.
Ja, jag är lite kritisk, men det måste man vara annars kommer man ingenvart i livet...
Hej .. jag skulle kunna skriva mycket mer .. och allt kan förbättras .. men sammanfattningsvis har vi nog ”koll på begreppen” men behöver hjälp och stöd att se möjligheter och utveckla föreningen .. och ibland lite mer självinsikt och ödmjukhet .. fjordhäst passar inte alla .. en del säljer hästar till ganska bra priser .. en del ser baaaara problem ..
SvaraRaderaVi har ingen dokumenterad PR- eller marknadsföringsplan i SFF, men vi har diskuterat (och "swottat") frågan en hel del i styrelsen de senaste åren och vi försöker ta ett mer övergripande ansvar för hur vi agerar i olika sammanhang .. se nedan .. och vi har nu utökat den tidigare PR-gruppen (som främst arbetade med fjordhästprylar) ..
Vi har skrivit lite om det i Lill-Blakken (LB) och under ”Info från styrelsen” på hemsidan .. och här kommer lite mer ..
1. Vi är nog ganska många som är överens om att den bästa marknadsföringen är (välskötta och väl tränade) fjordhästar som syns på tävlingar och publika evenemang av olika slag (parkarbetare, bröllopskörning, midsommar, mm) liksom i lokala och nationella tidningsartiklar och i lokal och nationell TV, mm.
Det här måste alla hjälpa till med .. en del är riktigt duktiga på tävlingar och olika evenemang .. tack för det ! .. hur kan vi bli fler ? .. vi är sämre på artiklar och TV .. hur blir vi bättre !?
2. Vi är nog ganska många som är överens om att SFF måste visa en bättre och mer enhetlig profil i olika sammanhang, bl a i det som nämns ovan ...!?
Här är vårt varumärke ”Fjordhästen” och vår profil (logga, publikationer som hemsidan och LB och kläder, mm) viktiga ..
Vi har gjort en ny hemsida som nu vänder sig såväl till de som har fjordhäst (medlemsinfo om olika aktiviteter, avel, tävlingar, mm) som de som inte har fjordhäst (info om fjordhästen, lokalföreningar, mm) .. vi har förbättrat LB genom att det finns fasta avdelningar och en presentation av fjordhästen på baksidan .. och för inte så länge sedan har vi uppdaterat och digitaliserat loggan så den går att använda i alla olika sammanhang .. och tagit fram nya profilkläder .. mm .. och vi har ambitionen att jobba vidare med detta .. så att fler och fler ska ”känna igen” SFF i olika sammanhang ..
Två brasklappar:
SFF består av lokalföreningar som alla har olika loggor och tröjor, mm .. det är jättekul när vi träffas på SM, men försvårar en enhetlig profil .. t.ex. när ska jag som är medlem i HFK (och SFF !) marknadsföra ”Hallands fjordhästklubb” och när ska jag marknadsföra ”Svenska fjordhästföreningen” ..?
SFF är en förhållandevis liten förening baserad på mycket ideellt arbete och förhållandevis små resurser (såväl i fråga om personer som pengar ..) .. då finns det i princip bara utrymme att göra det viktigaste till lägsta möjliga kostnad .. så länge vi inte kommer på ett bra sätt att öka våra resurser ..
3. Vi är nog flera som har insikt om att vi nog också måste lägga ändå mer resurser på att samarbeta med andra rasföreningar och framstå som starkare och tuffare gentemot myndigheter (t.ex. jordbruksverket) för att vi ska kunna hävda och öka SFF's berättigande och existens ..
"Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar." (Nalle Puh)
Först så var inlägget menad som en förklaring för inte så insatta människor, alla är inte medvetna om hur man marknadsför eller vad PR innebär.
SvaraRaderaFöreningen har fått fram en jättefin logga och jag gillade klistermärket mycket (finns även ett litet inlägg om det i bloggen). Annars saknar jag fortfarande mer reklamartiklar och lättare tillgång till dessa för intresserade medlemmar, men det är säkert under omarbetning fortfarande och inget som händer på en natt förstår även jag.
Jag har en del förslag för att både värva fler medlemmar och förbättra PR samt ansiktet utåt, som inte tvingandes kräver en massa pengar för att kunna genomföras. Jag har lagt fram några förslag på lokalföreningen men har mycket mer som jag håller på att reda ut, därför var jag intresserat att vara med i PR-gruppen såvida det inte innebar en massa resande för mig, tiden finns inte.
Är det inte av intresse just nu så är det inte och det kan jag också leva med, men allt har ju två sidor och man kan inte be om hjälp och när den sedan erbjuds bara rent strunta i den, likaså med medlemmars åsikter.
Kruxet med lokalföreningen vs. "moderförening" förstår jag också. Det är ju inte det enklaste och någonting bör väl utarbetas för att man i framtiden ska dra åt samma håll och inte motarbeta varandra av misstag. Det är just därför jag inte kan begripa att det ibland blir så motigt med nya ideer och unga åsikter, ingen vill ju föreningen något ont, de jag har pratat eller skrivit med vill ju alla att föreningen och rasen ska må bättre och lyckas.
Allting kräver inte pengar, det finns massvis med resurser i form av medlemmar och kunskaper men de förbises så lätt har jag en känsla av. Men visst underlättar det om det finns ekonomiska medel att tillgå för att en förening ska kunna växa...
Min kommentar var främst ett svar på din fråga om vi (SFF) hade en plan, den var inte menad att vara negativ till förslag .. och jag har absolut inget emot nya idéer och unga åsikter .. men de måste tåla att diskuteras .. och sen räcker det inte att ha idéer, det måste också finnas någon som kan/orkar genomföra dem ..
SvaraRaderaTack för dit trevliga blogginlägg om loggan och klistermärket .. jag vet inte var du ska sätta det, men viktigt att det syns och jag hoppas att det inte är någon SFF-medlem som låter det ligga kvar i LB ..!!
Mvh Jan-Olof
Helt klart ska jag hitta rätt plats, vore ju synd om ett så fint klistermärke :)
SvaraRaderaJag är medveten om att man måste diskutera allt, det är det som är intressant :)